Téměř všechna vozidla jsou v dnešní době vybavena kotoučovými brzdami. V každém případě se jedná o spotřební materiál. Jeho pravidelná výměna je klíčová pro bezpečnou a bezproblémovou jízdu. Postup výměny není složitý, avšak abyste zajistili správné provedení, nechte to na profesionálním mechanikovi. Výměna se tím sice prodraží, ale budete mít jistotu, že vás brzdy během jízdy nezradí. Jak ale poznat, že je ten správný čas, dovézt auto do servisu?
Ještě než se podíváme na varovné signály, díky kterým poznáme, že je ten správný čas na výměnu brzd, řekneme si něco o jednotlivých komponentách.
Brzdové destičky
Brzdové destičky tvoří nedílnou součást všech typů vozidel s kotoučovými brzdami. Jsou tvořeny kovovými pláty s brzdnou látkou připevněnou na povrch protilehlý brzdovému disku.
Brzdových destiček existuje mnoho v závislosti na zamýšleném použití vozidla. Od velmi měkkých a agresivních po tvrdé a odolné směsi. Pro určité druhy vozidel je typ brzdových destiček přímo doporučen výrobcem. Směsi lze však změnit, a to buď zakoupením jiné značky destiček nebo přechodem na vyšší řadu. Přizpůsobíte tak váš brzdový systém osobnímu vkusu a stylu vaší jízdy.
Při nákupu takových destiček je však třeba dbát na zvýšenou pozornost. Rozsah provozních teplot se může lišit. Například standardní destičky vyblednou při tvrdé jízdě nebo naopak výkonové destičky nebrzdí za studena dostatečně účinně. Náhradní díly by měly sedět právě pro váš automobil a zároveň splňovat vaše požadavky.
Dnes jsou materiály brzdových destiček klasifikovány do čtyř základních kategorií následovně:
- Nekovové materiály – jsou vyráběny kombinací syntetických látek, které jsou vázané do kompozitu. Jsou šetrné ke kotoučům, avšak produkují mnoho prachu. Proto mají krátkou životnost.
- Polokovové materiály – jedná se o materiál, který je získán spojením syntetiky a různých podílů kovů. Jsou tvrdší, než nekovové podložky. Tím i odolnější proti vyblednutí a získávají také lepší životnost. To vše za cenu rychlejšího opotřebení kotouče.
- Plně kovové materiály – tento typ destiček je využíván pouze u závodních automobilů. Jsou složeny kompletně z oceli, bez dalších přísad. Životnost je velmi dlouhá, Bývají však velmi hlasité a ke zpomalení vozidla vyžadují větší sílu.
- Keramické materiály – jedná se o materiál, složený z hlíny a porcelánu. Tyto materiály jsou spojeny měděnými vlákny. Jsou dobrým kompromisem mezi životností kovových podložek, přilnavostí a odolností proti vyblednutí. Hlavní nevýhodu představují ve špatném odvádění tepla. To může nakonec způsobit deformaci destiček či jiné části brzdového systému. Protože však keramické materiály vydávají při brždění zvuk, který není lidským sluchem slyšitelný, zdají se být výjimečně tiché.
Brzdové kotouče
U moderních automobilů se brzdové kotouče nacházejí přímo u kol. V minulosti byla konstrukce s kotouči u rozvodovky. Tím se však výrazně zvýšila náročnost přístupu při výměně výměny destiček.
Brzdové kotouče se dále dělí podle konstrukce. Nejjednodušší a nejběžnější konstrukci představují ploché kotouče. U nich však dochází k velkému zahřívání. Tento problém je řešen tzv. hrncovými kotouči.
Dále se dělí podle materiálu, který byl k jejich zhotovení využit. Nejvíce běžné jsou brzdové kotouče z oceli. Sportovní auta využívají materiál, který je charakterizovaný jako karbon-keramika. Ten nabízí vysokou odolnost, avšak je mnohonásobně dražší. Oblíbené jsou také odvětrávané kotouče. Levnější variantu představuji plné disky.
Ke snížení hmotnosti kotoučů, a tím dosažení lepších jízdních vlastností, se využívají kotouče vrtané.
Tip: Víte, na co myslet při koupi auta?
Životnost kotoučových brzd a jak je to s opotřebením
To, jakou mají kotoučové brzdy životnost, nelze přesně stanovit. Záleží především na stylu jízdy. U celkového systému kotoučových brzd obvykle jako první odejdou brzdové destičky. Kotouč by měl zvládnout třikrát větší nájezd.
Záleží však na kvalitě výroby. Ověřené produkty s dlouholetou zkušeností samozřejmě vydrží více, než nejlevnější dostupné varianty. Podobně jako u většiny spotřebních věcí, by jste na jejich kvalitě šetřit neměli.
6 signálů, že je čas na výměnu
Průměrně by mělo dojít k výměně brzdového systému v podobě destiček a kotoučů každých 40 000-100 000 kilometrů. Rozptyl je široký, a to proto, že přesný počet nelze určit. Ten se liší v závislosti na jízdních podmínkách, typu vozidla a stylu jízdy.
Dobrou zprávou je, že ve chvíli, kdy je potřeba opotřebený materiál vyměnit, si o to brzdový systém sám řekne. Nejste si jisti, jak poznat, zda je čas na výměnu? Zde je 6 běžných příznaků, které vás na to upozorní.
Pokud se vaše destičky nebo kotouče blíží ke konečnému datu životnosti, první příznak, který se projeví, je pískání nebo skřípání vycházející z brzd. To je obvykle způsobeno opotřebenými destičkami. V tu chvíli se začnou více opotřebovávat také kotouče, což zapříčiní jejich snížení životnosti. Proto ve chvíli, kdy uslyšíte první neobvyklé zvuky, neotálejte a pusťte se do výměny.
Některé brzdové destičky mají naštěstí zabudovaný systém, který slouží jako indikátor opotřebení. Tyto indikátory jsou navrženy tak, aby vydávaly hlasitý zvuk a tím vás upozorňovaly na skutečnost, že je potřeba výměna destiček. Pokud necháte brzdové destičky pokračovat v broušení, vystavujete se mnohem většímu poškození a vyšším nákladům na opravy.
Jestliže pravidelně cítíte vibrace při brždění, je to známka špatné funkce brzdového systému a měli byste vyhledat odbornou pomoc. Je pravděpodobné, že se tím kotouče pokřiví a způsobí tak nerovnoměrné rozložení brzdné síly, což zapříčiní další potíže.
Dalším příznakem, který svědčí o potřebě výměny brzdového systému, je ztráta brzdné síly. Pokud při brždění pozorujete prodlevu v době zastavení vozidla, může to znamenat, že jsou brzdové destičky úplně opotřebené nebo že se v brzdovém systému nachází málo brzdové kapaliny. Abyste odhalili skutečný problém, budete muset vaše vozidlo svěřit do rukou zkušenému mechanikovi.
Většina moderních vozidel je vybavena brzdovými výstražnými světly. Ty se zobrazí na palubní desce v případě, kdy je jakýkoliv problém s brzdovým systémem. Jednou z nich je kontrolka protiblokovacího brzdového systému ABS a druhá slouží jako výstražná kontrolka brzdového systému.
Výstražná kontrolka brzdového systému se nerozsvítí pouze v případě problému s brzdným systémem. Slouží také jako indikátor zatažené parkovací brzdy. Pokud však kontrolka svítí, aniž by byla brzda zatažena, obraťte se na mechanika.
Tip: Víte, co signalizují kontrolky ve vašem autě?
Nemusí se vždy jednat o změnu vlastností jízdy nebo rozsvícení kontrolky. Důležitá je také vizuální kontrola. Chcete-li ji provést, podívejte se mezi paprsky vašich kol. Koukejte se po brzdových destičkách. Pokud se zdá, že je tloušťka menší, než 6,4 mm, bude pravděpodobně nutná výměna. Stejně tak můžete zkontrolovat i brzdové kotouče. Jejich opotřebení se může projevit probržděnými drážkami na jejich povrchu.
Závěrem
Pokud jste uživatelem automobilu, je nesmírně důležité rozeznat moment, kdy je nutné opotřebovanou část brzdového systému vyměnit. U brzdových destiček je jejich opotřebení ve většině případů signalizováno příslušnou kontrolkou.
U brzdových kotoučů je však situace jiná. Výrobce přímo předepisuje minimální tloušťku, která garantuje správnou funkci. Příliš sjeté kotouče se v nejextrémnějších případech mohou zcela zbortit. Proto se zaměřte na pravidelnou kontrolu, abyste zamezili nebezpečným situacím.
Údržba auta je ve většině případů náročná záležitost. Samotná výměna částí brzdového systému naopak není nic složitého. Musí však být provedena bezchybně a kvalitně. Proto neváhejte a svěřte celou výměnu mechanikovi. Zajistíte tak i to, že pro vaše auto budou zvoleny takové díly, které tam zkrátka patří.
Jakub Novák, obsahový a SEO specialista