6.3 C
Brno
Pátek, 19 dubna, 2024
DomůAuto MotoCitroën ë-Jumpy Hydrogen – Známe první zpětnou vazbu z používání

Citroën ë-Jumpy Hydrogen – Známe první zpětnou vazbu z používání

Citroën ë-Jumpy Hydrogen představuje nový krok vpřed ve strategii elektrifikace značky. Doplňuje řadu lehkých užitkových vozidel s nulovými emisemi. Toto řešení spojuje dvě technologie: lithium-iontovou baterii a vodíkový palivový článek, aby uspokojilo intenzivní používání firemních zákazníků díky době nabíjení vodíku pouhé 3 minuty a dojezdu 400 km.

Společnost SUEZ Carcassonne provozovala model ë-Jumpy Hydrogen během měsíce leden. Zpětná vazba na toto první užitkové vozidlo s palivovými články je velmi pozitivní a vyzdvihuje rovnováhu mezi nabízenými službami a využitím, které vyžadují činnosti jeho zástupců.

V závodě Carcassonne využívali model ë-Jumpy Hydrogen při svých každodenních činnostech výhradně servisní technici. Jejich úkoly jsou různorodé a jejich výsledkem jsou kontroly technologií, doplnění velkých a malých zařízení nebo dokonce nouzové opravné zásahy v případě úniku vody. Z toho vyplývá nezbytná potřeba mít vozidlo k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu s dostatečným dojezdem, aniž by se muselo tankovat palivo během dne. Vykonávají tak poměrně krátké (kolem sto kilometrů), ale časté jízdy každý den po městě a jeho předměstích s vozidlem, které musí být rychle dostupné. Vůz je zpravidla naložen na více než polovinu svého objemu, náklad často přesahuje 200 kg.

Natankování na 350-barové stanici v závodě trvá jen 3 minuty u poloviční nádrže (také 3 minuty u prázdné nádrže na 700-barové stanici). Baterie s kapacitou 10,5 kWh, která slouží jako rezerva na 50 km u prázdných nádrží na vodík, se dobíjí velmi jednoduše z běžné 220 V zásuvky a to v noci, 3 až 5krát týdně.

Celkový dojezd do vzdálenosti 400 km nabízí velkou všestrannost. Uživatel může absolvovat několik krátkých jízd bez obav z dobíjení a splnit potřeby 44 % zákazníků v segmentu kompaktních dodávek, kteří tvrdí, že příležitostně procestují více než 300 km. Vodíková technologie je méně citlivá na přepravu těžkých nákladů, rychlost jízdy a klimatické podmínky, jako jsou například záporné teploty, které snižují dojezd. Jeho exotermický systém navíc generuje teplo, které zlepšuje tepelný komfort. Dojezd méně citlivý na změny umožňuje lepší programování pracovních úkolů.

Nakládací možnosti zůstaly zachovány. Užitečný objem modelu ë-Jumpy Hydrogen je stejný jako u verze se spalovacím motorem: 5,3 m3 u velikosti vozu M a 6,1 m3 u XL. Jeho užitečné zatížení a schopnost táhnout přívěs může u obou verzí dosáhnout 1 tuny. Využitelná šířka mezi podběhy kol 1,25 m umožňuje nakládání europalet.

Tato vodíková technologie kombinuje lithium-iontovou baterii na jedné straně a palivový článek spojený s vodíkovými nádržemi na straně druhé. Když se vodík a vzduch dostanou do kontaktu s katalyzátorem, palivový článek generuje elektřinu na pohánění elektromotoru, přičemž jediným uvolněným odpadem je vodní pára. Ve srovnání s baterií se tedy palivový článek považuje spíše za měnič energie než za její zásobník.

Citroën si toto hybridní řešení vybral po spolupráci se společností Symbio, která se specializuje na palivové články. Ë- Jumpy Hydrogen těží ze dvou technologií, konkrétně z 10,5 kWh lithium-iontové baterie a 45 kW palivového článku, zásobovaného 3 vodíkovými nádržemi s tlakem 700 barů, vyvinutými společností Faurecia a schopnými uskladnit 4,4 kg využitelného vodíku.

Vodík poskytuje energii potřebnou k většímu dojezdu, zatímco baterie se střední kapacitou kombinuje sílu a výkon s rekuperací energie a možností nabíjení. Toto řešení má různé výhody. V první řadě jde o kompaktnost s baterií pod sedadly as nádržemi pod podlahou bez vlivu na objem přepravovaného nákladu. Tento systém umožňuje dělat kompromisy v oblasti výkonu, přičemž palivový článek je dostatečně výkonný na to, aby zaručil konstantní rychlost na dálnici. Baterie pak poskytuje energii potřebnou ke zrychlení a další funkce, jako jsou napájení během startů a prvních kilometrů. Hybridizace navíc umožňuje zvýšit odolnost pohonného systému a omezuje riziko úplného vybití, přičemž baterie funguje jako rezerva elektrické energie, když jsou vodíkové nádrže prázdné.

V celosvětovém měřítku se množí iniciativy ve prospěch vývoje bezuhlíkových řešení. V Evropě by v roce 2055 mělo podle prognóz jezdit na vodík 450 000 vozů v komunálních službách a 10 000 nákladních vozů. Pro uspokojení jejich potřeb by se síť stanic měla rozšířit na 10 000 nabíjecích míst. Podnikatelé
v tomto sektoru pravděpodobně v průběhu příštích deseti let investují 430 miliard eur s přibližně
25 % pomocí z Evropské unie a členských států. Ve Francii se stát zavázal investovat 7,2 miliardy eur, z čehož polovinu během dekády 2020 – 2030, a to zejména do výroby palivových článků v automobilovém sektoru.

- Komerční sdělení -pr clanky

Nejnovější články